Standardy ochrony małoletnich w Centrum Usług Społecznych w Starym Sączu
Niniejsza procedura określa najważniejsze zasady i założenia związane z zapewnieniem maksymalnego poziomu bezpieczeństwa małoletnich, będących podopiecznymi Centrum Usług Społecznych w Starym Sączu, określanego dalej jako „Centrum”, a także gwarantujące najwyższy poziom ochrony małoletnich, na rzecz których realizowane są usługi świadczone przez Centrum, a w szczególności osoby świadczące usługi opiekuńcze oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze na rzecz osób małoletnich.
1. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami Centrum, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.
1.1 Pracownicy/zleceniobiorcy Centrum mający bezpośredni kontakt z małoletnimi powinni wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie praw osób trzecich, w szczególności praw dzieci, z szacunkiem oraz w sposób uprzejmy i kulturalny.
1.2. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy słownej, a tym bardziej fizycznej.
1.3. Pracownicy/zleceniobiorcy Centrum, o których mowa w pkt 1.1. mają obowiązek powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą małoletniego, powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu.
1.4. Pracownicy/zleceniobiorcy Centrum, o których mowa w pkt 1.1. powinni zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu i powinni podjąć próbę kontaktu z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia. Jeżeli małoletni próbuje nawiązać kontakt z pracownikiem, powinien on go wysłuchać i, w miarę możliwości, uzyskać możliwie najpełniejszą informację o sytuacji małoletniego.
2. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, a także składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zawiadamiania sądu opiekuńczego.
2.1. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, pracownik/zleceniobiorca Centrum ma obowiązek niezwłocznego poinformowania Dyrektora Cenrum o tym fakcie.
2.2. W przypadku nieobecności Dyrektora Centrum lub niemożności skontaktowania się z nim, informacje wymienione w pkt 2.1 należy przekazać do Zastępcy Dyrektora.
2.3. Jeżeli osobą przekazującą informacje, o której mowa w pkt 2.1 jest pracownik socjalny Centrum, winień jest on ustalić czy zachodzą przesłanki uzasadniające wszczęcie procedury zabezpieczenia dziecka na podstawie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. W przypadku, gdy informacje te podjął inny pracownik/zleceniobiorca Centrum zobowiązany jest on niezwłocznie przekazać zdobyte informacje do dowolnego pracownika socjalnego w celu ewentualności zastosowania procedury zabezpieczenia dziecka na podstawie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej
2.4. Dyrektor lub odpowiednio Zastępca Dyrektora w porozumieniu z pracownikiem socjalnym lub innymi osobami zaangażowanymi w sprawę ustali czy zasadne jest skierowanie do sądu rodzinnego wniosku, o którym mowa w art. 572 k.p.c. - złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa lub złożenie wniosku o objęcie rodziny nadzorem kuratora rodzinnego.
3. Procedura wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”.
3.1. W przypadku powzięcia podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego, które może wyczerpywać znamiona przemocy domowej w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, pracownicy socjalni Centrum mają obowiązek wypełnić formularz Niebieskiej Karty A niezwłocznie po powzięciu informacji o zaistnieniu ku temu przesłanek.
3.2. Jeżeli informacje, o których mowa w pkt 3.1 podejmie inny pracownik/zleceniobiorca Centrum nieuprawniony do założenia Niebieskiej Karty – przekazuje on te informacje do dowolnego pracownika socjalnego celem uruchomienia procedury Niebieskiej Karty.
3.3. Czynności związane z realizacją procedury Niebieskiej Karty wykonywane są w dalszej kolejności na podstawie przepisów oraz procedur wewnętrznych Centrum.
4. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników Centrum do stosowania standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
4.1. Osobę odpowiedzialną za przygotowanie pracowników/zleceniobiorców Centrum do stosowania Standardów, zwaną dalej „koordnatorem SOM”, wyznacza Dyrektor Centrum.
4.2. W ramach przygotowania pracowników/zleceniobiorców Centrum do stosowania Standardów przeprowadzane jest szkolenie w przedmiotowym zakresie. Pierwsze szkolenie przeprowadza się do 3 miesięcy od wprowadzenia Standardów w Centrum.
4.3. W przypadku pracowników/zleceniobiorców, którzy rozpoczynają pracę w Centrum, szkolenie o którym mowa w pkt 5.2 przeprowadza się nie później niż do 30 od rozpoczęcia pracy.
4.4. Każdy z pracowników/zleceniobiorców Centrum składa oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w Centrum.
4.5. Obecność na szkoleniu potwierdzona jest imienną listą obecności.
5. Zgłoszenia o zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
5.1. Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
5.2. Rejestr prowadzi koordnator SOM.
5.3. Rejestr przechowywany jest w siedzibie Centrum.
6. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
6.1. W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego – w szczególności Dyrektor Centrum, koordynator SOM, pracownik/zleceniobiora, który ujawnił przypadek, pracownik socjalny, asystent rodziny - przygotowują plan wsparcia dla małoletniego, z zastrzeżeniem pkt 6.2.
6.2. Jeżeli równolegle prowadzona jest procedura „Niebieskie Karty”, w której małoletni uznany jest za osobę doznającą przemocy, nie ustala się planu wsparcia.
6.3. W miarę możliwości plan wsparcia konsultowany jest z psychologiem, a jeżeli jest taka możliwość, psycholog uczestniczy także w jego realizacji.
7. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
7.1. Niniejsze standardy podlegają opublikowaniu na stronie internetowej Centrum oraz są wywieszone na tablicy ogłoszeń Centrum.
7.2. Niezależnie od publikacji standardów w formie określonej w pkt 7.1., pracownik/zleceniobiorca Centrum realizujący usługi względem małoletniego przekazuje niniejsze Standardy rodzicom, opiekunom prawnym lub opiekunom faktycznym małoletniego, a osoby te potwierdzają na piśmie otrzymanie przedmiotowych Standardów.
7.3. Małoletni, wobec których realizowane są usługi przez pracowników/zleceniobiorców Centrum otrzymują wersję skróconą niniejszych Standardów. Wersja skrócona polega na wskazaniu najistotniejszych postanowień niniejszych Standardów z perspektywy małoletniego oraz uproszczeniu języka w celu lepszego zrozumienia.
7.4. Jeżeli rozwój psychiczny małoletniego i stan jego zdrowia świadczą o ograniczonej możliwości zrozumienia założeń niniejszych Standardów, pracownik/zleceniobiorca Ośrodka może zaniechać obowiązku wynikającego z pkt 7.3.
8. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.
8.1. Niniejsze standardy podlegają co dwa lata weryfikacji pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocenie ich merytorycznej przydatności.
8.2. Weryfikacja dokonywana jest przez Dyrektora Centrum w konsultacji z koordynatorem SOM.
8.3. W wyniku weryfikacji sporządzany będzie raport ewaluacyjny, w którym wskazane są ewentualne sugestie i kierunki aktualizacji standardów.











