Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Rozmiar czcionek: Domyślna czcionka A Większa czcionka A+ Największa czcionka A++ | Zmień kontrast
Centrum Usług Społecznych w Starym Sączu

Standardy ochrony małoletnich

Standardy ochrony małoletnich w Ośrodku Pomocy Społecznej w Starym Sączu

 

Niniejsza procedura określa najważniejsze zasady i założenia związane z zapewnieniem maksymalnego poziomu bezpieczeństwa małoletnich, będących podopiecznymi Ośrodka Pomocy Społecznej w Starym Sączu, określanego dalej jako „Ośrodek”, a także gwarantujące najwyższy poziom ochrony małoletnich, na rzecz których realizowane są usługi świadczone przez Ośrodek, a w szczególności osoby świadczące usługi opiekuńcze oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze na rzecz osób małoletnich.

1. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami Ośrodka, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.

1.1 Pracownicy/zleceniobiorcy Ośrodka mający bezpośredni kontakt z małoletnimi powinni wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie praw osób trzecich, w szczególności praw dzieci, z szacunkiem oraz w sposób uprzejmy i kulturalny.

1.2. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy słownej, a tym bardziej fizycznej.

1.3. Pracownicy/zleceniobiorcy Ośrodka, o których mowa w pkt 1.1. mają obowiązek powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą małoletniego, powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu.

1.4. Pracownicy/zleceniobiorcy Ośrodka, o których mowa w pkt 1.1. powinni zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu i powinni podjąć próbę kontaktu z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia. Jeżeli małoletni próbuje nawiązać kontakt z pracownikiem, powinien on go wysłuchać i, w miarę możliwości, uzyskać możliwie najpełniejszą informację o sytuacji małoletniego.

2. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, a także składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zawiadamiania sądu opiekuńczego.

2.1. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, pracownik/zleceniobiorca Ośrodka ma obowiązek niezwłocznego poinformowania Kierownika Ośrodka o tym fakcie.

2.2. W przypadku nieobecności Kierownika Ośrodka lub niemożności skontaktowania się z nim, informacje wymienione w pkt 2.1 należy przekazać do Zastępcy Kierownika Ośrodka.

2.3. Jeżeli osobą przekazującą informacje, o której mowa w pkt 2.1 jest pracownik socjalny Ośrodka, winień jest on ustalić czy zachodzą przesłanki uzasadniające wszczęcie procedury zabezpieczenia dziecka na podstawie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. W przypadku, gdy informacje te podjął inny pracownik/zleceniobiorca Ośrodka zobowiązany jest on niezwłocznie przekazać zdobyte informacje do dowolnego pracownika socjalnego w celu ewentualności zastosowania procedury zabezpieczenia dziecka na podstawie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej

2.4. Kierownik lub odpowiednio Zastępca Kierownika w porozumieniu z pracownikiem socjalnym lub innymi osobami zaangażowanymi w sprawę ustali czy zasadne jest skierowanie do sądu rodzinnego wniosku, o którym mowa w art. 572 k.p.c. - złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa lub złożenie wniosku o objęcie rodziny nadzorem kuratora rodzinnego.

3. Procedura wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”.

3.1. W przypadku powzięcia podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego, które może wyczerpywać znamiona przemocy domowej w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, pracownicy socjalni Ośrodka mają obowiązek wypełnić formularz Niebieskiej Karty A niezwłocznie po powzięciu informacji o zaistnieniu ku temu przesłanek.

3.2. Jeżeli informacje, o których mowa w pkt 3.1 podejmie inny pracownik/zleceniobiorca Ośrodka nie uprawniony do założenia Niebieskiej Karty – przekazuje on te informacje do dowolnego pracownika socjalnego celem uruchomienia procedury Niebieskiej Karty.

3.3. Czynności związane z realizacją procedury Niebieskiej Karty wykonywane są w dalszej kolejności na podstawie przepisów oraz procedur wewnętrznych Ośrodka.

4. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników OPS-u do stosowania standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.

4.1. Osobę odpowiedzialną za przygotowanie pracowników/zleceniobiorców Ośrodka do stosowania Standardów, zwaną dalej „koordnatorem SOM”, wyznacza Kierownik Ośrodka.

4.2. W ramach przygotowania pracowników/zleceniobiorców Ośrodka do stosowania Standardów przeprowadzane jest szkolenie w przedmiotowym zakresie. Pierwsze szkolenie przeprowadza się do 3 miesięcy od wprowadzenia Standardów w Ośrodku.

4.3. W przypadku pracowników/zleceniobiorców, którzy rozpoczynają pracę w Ośrodku, szkolenie o którym mowa w pkt 5.2 przeprowadza się nie później niż do 30 od rozpoczęcia pracy.

4.4. Każdy z pracowników/zleceniobiorców Ośrodka składa oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w Ośrodku.

4.5. Obecność na szkoleniu potwierdzona jest imienną listą obecności.

5. Zgłoszenia o zdarzeniach zagrażających małoletniemu.

5.1. Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

5.2. Rejestr prowadzi koordnator SOM.

5.3. Rejestr przechowywany jest w siedzibie Ośrodka.

6. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

6.1. W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego – w szczególności Kierownik Ośrodka, koordynator SOM, pracownik/zleceniobiora, który ujawnił przypadek, pracownik socjalny, asystent rodziny - przygotowują plan wsparcia dla małoletniego, z zastrzeżeniem pkt 6.2.

6.2. Jeżeli równolegle prowadzona jest procedura „Niebieskie Karty”, w której małoletni uznany jest za osobę doznającą przemocy, nie ustala się planu wsparcia.

6.3. W miarę możliwości plan wsparcia konsultowany jest z psychologiem, a jeżeli jest taka możliwość, psycholog uczestniczy także w jego realizacji.

7. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.

7.1. Niniejsze standardy podlegają opublikowaniu na stronie internetowej Ośrodka oraz są wywieszone na tablicy ogłoszeń Ośrodka.

7.2. Niezależnie od publikacji standardów w formie określonej w pkt 7.1., pracownik/zleceniobiorca Ośrodka realizujący usługi względem małoletniego przekazuje niniejsze Standardy rodzicom, opiekunom prawnym lub opiekunom faktycznym małoletniego, a osoby te potwierdzają na piśmie otrzymanie przedmiotowych Standardów.

7.3. Małoletni, wobec których realizowane są usługi przez pracowników/zleceniobiorców Ośrodka otrzymują wersję skróconą niniejszych Standardów, z zastrzeżeniem pkt 6.4. Wersja skrócona polega na wskazaniu najistotniejszych postanowień niniejszych Standardów z perspektywy małoletniego oraz uproszczeniu języka w celu lepszego zrozumienia.

7.4. Jeżeli rozwój psychiczny małoletniego i stan jego zdrowia świadczą o ograniczonej możliwości zrozumienia założeń niniejszych Standardów, pracownik/zleceniobiorca Ośrodka może zaniechać obowiązku wynikającego z pkt 6.3.

8. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.

8.1. Niniejsze standardy podlegają co dwa lata weryfikacji pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocenie ich merytorycznej przydatności.

8.2. Weryfikacja dokonywana jest przez Kierownika Ośrodka w konsultacji z koordynatorem SOM.

8.3. W wyniku weryfikacji sporządzany będzie raport ewaluacyjny, w którym wskazane są ewentualne sugestie i kierunki aktualizacji standardów.

Tel. 791 897 052

OPS

Tel. 600 401 420

Małopolskie centra usług społecznych